torsdag 28 juli 2011

De utvalda: Tankeläsaren - Kristin Cashore

Katsa har dödat en man med sina bara händer när hon var åtta år gammal. Hon är en särling, en av de sällsynta människorna i hennes land som föds med en extrem skicklighet. Som brorsdotter till kungen, får hon leva ett liv i privilegium så länge hon arbetar som kungens ligist.

När hon möter prinsen Po, en särling med stridens gåva, har Katsa ingen aning om hur hennes liv är på väg att förändras. Hon förväntar sig inte att få Po som vän, eller att lära sig mer om sin gåva, eller att upptäcka en fruktansvärd hemlighet som ligger gömd långt borta... en hemlighet som kan försöra alla sju kungariken med ord.

Med en elegant berättarstil och en avgjutning av oförglömda karaktärer skapar debutförfattaren Kristin Cashore en fascinerande värld, en dödsföraktande äventyr och en romantik som kommer att hålla dig fången och vilja ha mer.

Igår träffade jag en vän som såg mig läsa boken De Utvalda: Tankeläsaren. Hon frågade då om jag tyckte att den var bra. Lite mer än 100 sidor hade jag då läst och gav min vän svaret att jag inte riktigt visste mer än att den höll mig fången. Fången är definitivt det rätta ordet för en bok på 479 sidor som jag läste ut på en dag.

Jag ska erkänna att fantasy inte är min genre, men Tankeläsaren drog med mig till ett avlägset land där jag befann mig "på riktigt". Redan från början presenteras många av bokens karaktärer som gör det lite svårt att förstå vilka dem är, vad de gör i ett mystiskt fängelsehåla samt alla de olika kungarikena som presenteras, men när detta väl hade sjunkit in, seglade jag genom berättelsen.

Det är den tysta intensiteten genom hela boken som fångar en och de sista hundra sidorna är de riktiga bladvändarna. Cashore skriver noggrant, de olika ledtrådarna som kommer upp på olika ställen drar läsaren till den stora höjdpunkten i slutet.

Tankeläsaren är den första boken av tre i serien De Utvalda. Jag väntar med spänning på kommande böcker och under tiden vill jag rekommendera den till alla som tycker om bra äventyrsromaner. Det här är en historia som fastnar länge efter en avslutad läsning.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar