tisdag 7 juni 2011

Sjung och träna svenska - Helena Bogren & Karin Sundström

Söker du ett ovanligt träningsmaterial för vuxna elever som är i början av sin språkträning? Då kanske sångboken Sjung och träna svenska är något för din undervisning! Med hjälp av sång kan inlärare tillägna sig ett andraspråk. Genom sångerna i boken tränas uttal, prosodi, fraser, ordspråk, grammatiska strukturer och uttryck.

Boken innehåller 70 sånger med olika svårighetsgrad indelade i fyra avsnitt. I inledningen förklaras syftet och tanken med användningen av sång i undervisningen, arbetssätt och bokens upplägg.

Det finns en DVD som kompletterar sångboken. Jag har inte hört/sett den, men mer om materialet kan du läsa om här på Hallgren & Fallgrens sida.

6 kommentarer :

  1. Den där funderar vi på att köpa in. Verkar bra!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag bläddrade igenom den på Flerspråkighetsdagarna och blev förtjust i den. Men DVD:n kunde de inte få igång. Hade varit bra att få titta/lyssna på den också.

    Berätta gärna vad ni tycker om ni köper in den.

    SvaraRadera
  3. Eftersom både Helena och Karin är mina kollegor har vi använt materialet i säkert ett års tid och jag kan inte annat än att försäkra er om att materialet är superbra att använda. Det är kul att sjunga sångerna och nybörjareleverna gillar det.

    SvaraRadera
  4. Tack Bokmania för tipset! Arbetar du också med nyanlända elever?

    SvaraRadera
  5. Hej vart hittar jag CDn till Sjung och träna svenska!

    SvaraRadera
  6. Hej Pia! Kan du mejla mig så kan du få mer info. bookisblogg@gmail.com

    SvaraRadera