söndag 12 juni 2011

När jag lät dig gå - Gayle Forman

När jag lät dig gå berättar om en ovanlig situation, som uppföljning till händelserna i Om jag stannar. Mia har gått vidare med sitt liv. För resten av världen ser det ut som att Adam också har gått vidare med sitt liv, men det har han inte. Utåt sett är han en lyckad och framgångsrik rockstjärna, men han har problem med allt i livet.

Musiken talar inte till Adam längre och bandet, Shooting Star, som han en gång älskade och arbetade hårt för har blivit ett måste i hans liv. Bandmedlemmarna verkar hata honom eftersom han får all uppmärksamhet i media. Han är i ett förhållande som inte gör honom lycklig och Adam har inte kommit över flickan som kom att definiera hela hans liv. Hon är inte hans flickvän längre, eller i hans liv alls.

Ett tillfälligt möte, en natt i New York, leder till något lovande. Mia är där för att spela och Adam hittar till hennes soloturné av en slump. Men med så mycket spänning och ilska mellan dem, kan de få det att fungera? Adam och Mias försoning är inte lätt på något sätt och det visar sidor av frustration, ilska, sorg och bitterhet. Det finns en andra chans för Adam och Mia och de gäller att de utnyttjar den.

Berättelsen sätter Mias roll i centrum, trots att det handlar om Adams återhämtning från förödelsen. Mia är en fighter och en beskyddare. Hon är tvungen att visa för Adam att hon kan vara den person han kan luta sig tillbaka på, precis som Adam var den personen för henne för tre år sedan. Kompromisser och löften och att både ge och ta måste ske för att de ska kunna vara tillsammans.

När jag lät dig gå kommer inte att glädja alla läsare kan jag berätta. Jag njöt av historien, men inte fullt så mycket som den första boken. Boken är ändå en värdig uppföljare till Om jag stannar och Gayle Forman vet hur man skriver om de värsta och bästa stunderna som livet har att erbjuda.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar