fredag 3 juni 2011

Hej Bloggen!

Jag ser att det var några dagar sen jag skrev ett inlägg. Jag har blivit lite lat med skrivandet trots att jag läser flitigt. Vårens böcker från de olika bokförlagen bjuder på riktigt bra läsning, men trots det har jag inte riktigt lyckats hitta en bok som jag kan tänka mig ge högsta poäng.

I maj läste jag boken Beautiful dead: Summers bok av Eden Maguire. Jag tyckte då att det var lite svårt att hänga med i handlingen och tänkte därför lästa de två första böckerna i serien. Hur som helst har jag nu läst både Jonas bok och Arizonas bok och inte har jag blivit klokare för det.
Jag trodde att första boken i Beautiful dead skulle handla om de döda karaktärerna innan de dog, så att vi som läsare skulle få möjlighet till att lära känna dem. Men nej, alla böckerna utgår från samma tema, förutom att det är olika personer Darina ska hjälpa till den andra sidan. Jag reagerade också på framsidan till Jonas bok. Jonas är en pojke och på framsidan till boken står en flicka i profil med änglavingar. Kan det bli mer fel?

En bok som jag läste färdigt idag är Min pappa är snäll och min mamma är utlänning. Vad är detta? Har författaren Emmy Abrahamsson fördomar? Det var i alla fall min första tanke när jag läste bokens titel, men jag ändrade uppfattning ganska snart. Boken handlar om tonårstjejen Alicja vars mamma är från Polen, och om hur det är att leva med två olika kulturer.

Berättelsen är rolig på sina ställen, men i allmänhet rätt så stel. Jag saknar den svenska pappan som knappt omtalas eller finns närvarande. All fokus ligger på mamman och hennes handlingar som förklaras med att hon är polsk. Det här är en typisk tjejbok om tuffa Alicja och hennes egna fördomar mot släkten från Polen.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar