söndag 5 juni 2011

Böcker, böcker, böcker...

Jag har en ständigt växande bokhög här hemma och tänkte ta sommarlovet till att minska den. Nu har jag gått igenom högen lite snabbt och jag upptäckte att det finns böcker som jag kommer att läsa snabbt (barn- och ungdomsböcker), böcker som jag ska ta med på min resa till Los Angeles, Kalifornien (pocketböcker) och böcker som jag kommer att bläddra igenom när det finns behov av det (faktaböcker).

Följande böcker ska i alla fall läsas inom snar framtid:

Klass 7B. Början på värmen - Pernilla Gesén. Ingår i en serie böcker om klass 7B med elever från tre olika skolor som blir en ny högstadieklass.

Resor med barn. Så fixar du familjesemestern - Katarina Markiewicz. En bok om att uppleva världen tillsammans med sina barn och hur otroligt berikande det är att resa tillsammans med barn. Boken innehåller praktiska tips och smarta råd både för nybörjare och resvana.

Nya röster sjunger samma sånger - Liza Marklund. En samling av Marklunds krönikor som handlar om hennes brinnande engagemang för de utsatta, framgångens baksida, lyckan över barnen och vardagen.

Bli vän med din häst - Tinne R. Kamm. Boken för dig som vill förstå hästar, hästens kroppsspråk, beteende i stallet och i hagen, horsemanship och hur du blir vän med din häst.

Hästens skötsel - Eva Eternell Hagen. En bok om praktisk hantering av hästar. Den dagliga skötseln, utfodring och om att göra i ordning hästen inför ridpasset. Här kan man också läsa om hästens hälsa, hovvård, köp och transport av häst.

Lär känna din häst. Träning från marken - Lesley Bayley. Förstå hästen och utveckla ditt horsemanship är vad denna bok handlar om. Arbetet sker från marken för att förbättra hästens vighet och lydnad. Samtidigt får tränaren lära sig att tyda hästens kroppsspråk och förstå dess personlighet. Metoderna i boken är utvecklade av kända tränare som jockeyn och hoppryttaren Kelly Marks, westernexperten Pat Parelli och problemlösaren Michael Peace.

50 genvägar till fettförbränning - Fredrik Paulún. Innehåller 50 tips på hur man gör för att hålla lite extra koll på kilona. Paulún ger bra tips som inte bryter ner musklerna med en förklaring till varför de fungerar. Här får man massor med knep för hur man med enkla medel kan öka fettförbränningen i kroppen. Jag har bläddrat igenom denna bok som är väldigt intressant med mycket bra tips. Ett litet problem är att mycket av det Paulún skriver om inte är nytt, men det är så svårt att följa!

Marie Curie. Forskaren som sprängde gränder - Carin Svensson. En bok från LL-förlaget om Marie Curie, hennes liv fyllt av arbete, framgång och lycka. Men också av motgångar och sorg. Spännande!

2 kommentarer :

  1. när kommer nästa bok av starcrossed ut, älskar den vill läsa nästa del bara

    SvaraRadera
  2. Jag vet tyvärr inte när bok #2 i serien kommer ut. Hoppas snart...

    SvaraRadera