lördag 21 maj 2011

Vampire Academy serien - Richelle Mead

Rose och Lissa har varit på flykt och de har försökt att undvika de personer som egentligen ska se till att hålla dem i säkerhet. S:t Vladimir Academy kändes inte säker för två år sedan för Lissa och Rose. Beskyddarna lyckas dock hitta de två rymlingarna och för dem tillbaka till skolan. Trots att det inte känns tryggt där, är att stanna det enda alternativet för dhampiren (halv vampyr, halv människa) Rose och Lissa som är en moroi (dödlig vampyr). Allt blir som vanligt igen; klasser och träning under natten och sova under dagtid. Flickorna lyckas hålla sig borta från trubbel, men problemen söker ständigt upp dem. I Lissas fall börjar det med döda djur som placeras ut i hennes närhet och i Roses fall är det hennes handledare Dimitri, som är alltför attraktiv för Roses eget bästa. Men eftersom Lissa och Rose delar ett band - Rose upplever Lissas känslor som om de vore hennes egna - betyder det automatiskt att Lissas problem också blir Roses problem. Det är inte bara flickornas rykte som står på spel, även Lissas liv står på spel.

Ingredienserna i Vampire Academy serien är mysterier och tonårsdrama i en värld av tradition, där moroi kan utöva magi. Men trots detta måste moroi skyddas av dhampirer mot de onda, odöda strigoi. Strigoi lever på blod från oskyldiga människor, och kan de dricka från en moroi är detta ännu bättre. När Rose misstänker att Lissa är i fara, blir faran verklig för henne på grund av bandet de delar. Bandet uppstod när Lissa återuppväckte Rose från de döda som barn. Lissas magikunskaper skiljer sig från de traditionella tekniker som moroi använder, vilket utsätter henne i ännu större fara och även hotar att göra henne galen.

Vampire Academy serien utforskar en ny värld med sina egna faror samtidigt som den innehåller en lagom dos av skoldrama, klasser, skvaller och utbildning. Beskrivningen av blod och moroi/strigoi utfodringen är skrämmande och lockande på samma gång. Mead har utan tvekan ett bra grepp om vampyr litteraturen.

Jag har läst en del vampyr romaner sedan genreexplosionen för ett antal år sedan och Vampire Academy fick jag syn på av en slump när jag var på biblioteket med mina barn. Jag blev förälskad på en gång i denna serie som är en ny variant av vampyrsaga i en mänsklig värld.

Hela serien är intressant och vampyrvärlden lockar, men vad som har fått mig att sträckläsa böckerna är flickan Rose Hathaway, bokens huvudperson, som är stark och mogen. Hon är ingen jobbig tonårstjej med irriterande problem. Hon är tuff, fysiskt och känslomässigt, hon är rå, hon är smart och hon har en allvarlig attityd. Mead har lyckats utveckla karaktären Rose på ett kaxigt, smart-ass sätt som jag tycker om. Jag älskar förhållandet mellan Rose och Dimitri, förbjudet och hemligt med en underton av sexuell attraktion. Roses bästa vän Lissa, som hon en dag vill bli beskyddare åt, och hennes supersexiga mentor Dimitri, blir verkliga för läsaren.

Ja, visst inser jag att vampyrer inte är verkliga, men trots detta kunde jag relatera till bokens innehåll och speciellt till Rose. Och om det fanns dhampirer, moroi och strigoi på riktigt, är det precis så här jag tror att det skulle vara.

Vampire Academy serien består av sex böcker, varav fem är översatta till svenska:
Törst
Fruset blod
Skuggkysst
Löftet
Andens kraft
Yttersta offret (kommer i augusti 2011)

Jag säger bara: VARNING FÖR STRÄCKLÄSNING!



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar