onsdag 4 maj 2011

Twilightsagan: Den officiella illustrerade guiden - Stephenie Meyer

Jag måste medge att min besatthet av Twilight är som en "stäng av och på"-knapp. Det har varit "av" ett tag nu, men med den sattes "på" när jag såg den officiella illustrerade guiden på B. Wahlströms hemsida.

Till en början bläddrade jag igenom sidorna som jag brukar göra med till exempel tidningar när jag är övertygad om att jag har sett allt tidigare och kan därför låta bli att spendera alldeles för mycket tid på att läsa noggrant. Vad som egentligen hände var att boken praktiskt taget skrek: "läs mig". Doften av nytryckt, aldrig tidigare vidrörda sidor svepte förbi min näsa samtidigt som mina ögon fastnade på bilden av Cullens hem. Det "verkliga" huset som beskrevs i boken och som jag hade fått en bild av i mitt huvud. Inte den moderna, fyrkantiga mardrömmen som dök upp i filmerna. Just där och då var jag inte hemma i min soffa, istället befann jag mig i Forks, Washington.

Twilightsagan - Den officiella illustrerade guiden börjar med en 65 sidor lång intervju med Stephenie Meyer. Intervjun görs av författaren Shannon Hale. Hale ställer de frågor som vi läsare alltid velat veta och Meyer ger fantastiska svar. Intervjun har skrivits med rubriker så att läsaren snabbt kan bläddra bland det som man tycker är intressant att läsa om. Jag tyckte att intervjun om hur olika böcker har påverkat hennes skrivande och tänkande är väldigt intressant, speciellt när hon berättar att Köpmannen i Venedig var en stor inspiration till boken Så länge vi båda andas där hela historien uspelas som en mental kamp istället för ett fysiskt slag.

Min favoritdel i boken är karaktärsprofilerna. Alla karaktärer som dyker upp i de fyra böckerna finns att läsa om i guiden som också bjuder på mycket annat. Det här är en bok som kommer att köpas av alla Twilight fans, den kommer att vara sliten, markerad och den kommer utan tvekan att användas som en resursbok i mitt personliga bibliotek.

3 kommentarer :

  1. verkar väldigt intressant! själv är jag en Twilight fan, borde nog köpa den och läsa igenom den jag med! ;)

    SvaraRadera
  2. haha jag gjorde precis som du men jag hade redan börjat på cirkeln och kunde inte läsa den....
    men ska nästa vecka!!

    SvaraRadera
  3. Cirkeln... ja, den började jag att läsa för ett par veckor sedan, men jag lyckas alltid lägga undan den för andra böcker. Handlingen känns så rörig. Men jag har bestämt mig för att läsa klart den så fort jag får lite tid över.

    SvaraRadera