onsdag 11 maj 2011

Sju årstider i Majas kök - Maja Söderberg

För att bli kokboksförfattare måste man verkligen ha ett stort matintresse. Maja Söderberg är en sådan författare som skriver och föreläser om klimatpyramiderna - kunskapen om när olika råvaror är i säsong. Majas största inspiration kommer från säsongens råvaror och i hennes arbete med pyramiderna insåg hon att vår, sommar, höst och vinter blev en alldeles för grov indelning av årstiderna. Hon har istället utgått från verkligheten och landat i sju årstider.

Sju årstider i Majas kök är ett resultat av klimatpyramiderna och Majas indelning av årstiderna. Om du undrar vilka råvaror som är i säsong eller när tomaterna smakar som bäst? Leta då efter svaret i klimatpyramiderna. Förutom klimatpyramiderna bjuds läsaren på inspirerande matlagning med omtanke om klimat, miljö, hälsa och plånbok.

2 kommentarer :

  1. Ah, vad sugen jag blir! Jag ar en sucker for fina kokbocker och har redan bestamt att nar jag har mojlighet sa skall jag a en fet hylla i koket for dem alla, sa jag standigt kan inspireras av dem!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det låter jättebra med en "fet hylla" för bara kokböcker :) Kör på det!

    Min syster är precis likadan! Hon älskar att laga mat, baka och prova nya rätter hela tiden. Så hon samlar på sig en hel del kokböcker!

    SvaraRadera