söndag 1 maj 2011

Kom ska jag berätta: sagor som lärde mig leva - Jorge Bucay

Än en gång får jag bevisat hur maktfull en saga kan vara. Sagor är uppskattat både av barn och vuxna och de tränger in i vårt inre medvetande och lämnar spår så som ingen annan berättandeform gör. Denna gång berättas sagorna i en annorlunda miljö och i ett annat syfte. Demián är en ung student som har relationsproblem. Relationen till föräldrarna, vännerna och flickvännerna ifrågasätts hos psykoterapeuten Jorge och han använder sig av en ovanlig metod för att Demián ska komma till insikt, nämligen att vid varje session berätta en saga.

Sagorna, både klassiska och moderna, från öst och väst handlar om kungar, djur, tiggare och munkar och de är omsorgsfullt utvalda för att passa Demiáns sessioner.

Sagorna är väldigt tänkvärda och som läsare blir man delaktig i de terapeutiska sessionerna. Man börjar ifrågasätta sina egna relationer och varför man tänker och agerar som man faktiskt gör i det vardagliga livet och i mötet med andra. Sagorna är insiktsfulla och ger en del aha-upplevelser. Mina sagofavoriter i boken var de som ger en ökad självförståelse, men också en ökad förståelse för mina medmänniskor. Två av mina absoluta favoriter är sagan om ”Den fastkedjade elefanten” och ”Portvakten på bordellen” och jag rekommenderar starkt denna bok till alla som uppskattar sagor och vill upptäcka sagorna på ett annat plan - sagan som ett redskap för att utveckla sig själv och förstå sitt liv bättre.

Önskar dig en givande självinsikts- och upplevelseläsning om du väljer att läsa Kom ska jag berätta!


Recenserad av Bookis syster för Bookis litteraturblogg.

2 kommentarer :

  1. Har i höst läst boken och den är bara så underbar. Hittade din hemsida på BOKUS. Ska läsa lite mer!

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Vad kul! Min syster, som har läst boken, rekommenderar den varmt. Förhoppningsvis får jag lite tid över under jullovet så att jag kan läsa den också :)

    SvaraRadera