söndag 8 maj 2011

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag - Sara Ohlsson

Det var längesen jag sträckläste en bok. Men någon gång händer det att man gör det och Sara Ohlssons bok sträckläste jag under en kväll och det berodde nog inte på att jag tyckte att den var bra utan snarare att den var lättläst och enkel att ta sig igenom. Vissa sidor innehöll endast en rad text vilket gjorde att jag avverkade sida efter sida och rätt vad det var så var jag framme på sista sidan och tänkte att jag kunde ha förutspått slutet.

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag är Sara Ohlssons debutroman. Det börjar med att Olivia blir dumpad av sin pojkvän utan någon riktig förklaring och hon trånar efter honom och kan inte släppa taget. Olivia funderar på vem hon egentligen är utan John och hur livet ska fortskrida. När John drar sig undan ännu mer börjar hon leva ut och träffar nya killar och tillfredsställer sina behov. Från att ha spekulerat och grubblat på allt hon gjort i minsta detalj börjar hon sakta leva efter Danijels livsfilosofi; att man ska skratta när man är glad, skrika när man är arg och ligga när man är kåt.

Boken kan möjligtvis locka till sig ungdomar och många tjejer kan nog relatera till Olivia och kanske finna tröst i skildringen där vänskap, kärlek och sex är innehållet i boken. Boken var inte så hemsk, för då hade jag antagligen inte sträckläst den. Men den är definitivt ingen favorit!


Recenserad av Bookis syster för Bookis litteraturblogg.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar