fredag 6 maj 2011

Hotellet i hörnet av bitter och ljuv - Jamie Ford

Jag måste erkänna att jag är ytlig! Alltför ofta väljer jag böcker utifrån dess omslag. Är omslaget lockande så får jag även hopp om innehållet i boken. Omslaget till denna bok beskriver jag med ordet ljuv, som också är ett av orden i bokens titel.

Hotellet i hörnet av bitter och ljuv är ett mästerverk skriven av den amerikansk-kinesiske Jamie Ford. Hans debutroman berör historia, en historia som påverkat många människor, en historia som inte lämnar någon oberörd. När Henry står utanför hotell Panama år 1986, som under 40-talet var en portal till den japanska stadsdelen i Seattle går hans tankar till sin egen barndom i 1940-talets Chinatown. I källaren har den nya hotellägaren funnit många tillhörigheter från japanska familjer som skickades till interneringsläger under andra världskriget samt efter angreppet mot Pearl Harbor 1941.

Som son i en kinesisk familj får han växa upp med den kinesiska kulturen och språket, men förbjuds prata kinesiska när han blir äldre. Han får börja i en skola där endast vita amerikaner går. Han blir utstött och ännu värre blir det när hans far ber honom bära en knapp med texten ”Jag är kines”. Henry får en tuff uppväxt där han slits mellan två kulturer och två språk och förvirringen ökar. När Keiko Okabe, en japansk flicka börjar på skolan blir hans vardag mycket ljusare. De börjar umgås och finner kärleken i varandra. När Keiko och hennes familj förs bort kvarstår endast löftet mellan paret och hoppet om att en dag återförenas när kriget är över.

Bokens historia pendlar mellan 40-talet och 80-talet och vi får följa Henry både som ung och som en äldre man. Boken är ett skönlitterärt verk och många händelser i berättelsen har hänt på riktigt. Hotell Panama existerar på riktigt och fortfarande ligger tillhörigheter till trettiosju japanska familjer i källaren där.

Hur stort avstånd kan kärleken egentligen övervinna? Det är en fråga som jag ställer mig under läsandets gång. Det här är en annorlunda kärleksberättelse som pendlar mellan tid och rum utan att läsaren tappar bort sig i en bitter, men också en ljuv berättelse.


Recenserad av Bookis syster för Bookis litteraturblogg.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar