lördag 14 maj 2011

Hål i huvudet - Jenny Jägerfeld

Till en otrogen gris.

Ditt patetiska jävla äckel. Du kan ta din fula, omskurna kuk och dra åt helvete. Jag önskar dig allt ont, allt lidande i världen. Du är så feg att Judas bleknar i jämförelse. Om du åtminstone hade ringt! Jag kommer att hata dig tills jag dör. Ring mig aldrig, sök aldrig upp mig.

Minou

PS. Ikväll bränner jag upp alla dina saker på gården, inklusive dina Fred Perry-tröjor och din elgitarr.

PS 2 Du är så jävla ful i håret.

Att bli dumpad är jobbigt och svårt att hantera. Att bli dumpad via brev, mejl och sms har alltid ansetts vara fegt. Men att bli dumpad via ett kassettband måste ändå ta priset och fegheten till en helt ny nivå.

Detta händer tjugotreåriga Minou som en dag hittar ett kassettband som hennes pojkvän Isak spelat in där han berättar att han lämnar henne och är kär i en ny tjej. Hon blir rosenrasande och får ondskefulla tankar. Hon beskriver det som att hon får ett hål i huvudet där all lugn och förnuft sipprar ut. Hon har svårt att hantera sina känslor och vet inte vad hon ska ta sig till. Hon bestämmer sig för att fly det hela och bokar en resa till Spanien. Hon söker efter nya perspektiv på livet, vill börja om och framför allt komma över Isak. Men att fly från ett problem kanske inte alltid löser problemet, eller?

Hål i huvudet är en bok om kärlek och relationer. Relationer till pojkvännen, vännerna och familjen. Jag blev inte förtjust i boken och inte heller hatade jag den. Innehållet är bekant och alla händelser påminner om många andra ungdomsböcker som handlar om kärleksproblem. Dock måste jag erkänna att nyfikenheten gjorde att jag ville läsa färdigt boken och fort gick det. Har man börjat läsa första sidan, dras man med ända in i slutet.



Recenserad av Bookis syster för Bookis litteraturblogg.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar