lördag 7 maj 2011

Godnatt, finaste - Dorothy Koomson

Nova och Mal har varit vänner sedan barndomen och de står varandra mycket nära. När Mal gifter sig med Stephanie, gör det ont i Nova eftersom hon trodde att det skulle bli de två. Åren går och Mal och Stephanie ber Nova om en stor tjänst; de vill att Nova ska vara deras surrogatmamma. Trots att Nova vet att det är en stor sak de frågar henne om, bestämmer hon sig för att göra det åt dem.

Halvvägs genom graviditeten har Stephanie och Mal allvarliga äktenskapsproblem. Detta sedan Stephanie av en slump sett ett sms Mal har skickat till Nova där han har skrivit "Godnatt, finaste". Stephanie vet att hon och hennes man växer längre och längre ifrån varandra och hon misstänker att något händer bakom hennes rygg mellan Mal och Nova. Därför konfronterar hon Mal och säger till honom att hon inte längre vill ha barnet och hon vill att han ska bryta sina band till Nova och det ofödda barnet.

Sju år senare får vi läsa om Nova som har uppfostrat Leo helt själv. Men nu när Leo är i koma och hans liv hänger på en skör tråd, överväger hon att kontakta Mal så han kan spendera tid med sin son innan det är för sent.

Jag måste säga att jag inte gillar den här boken alls. Handlingen var extrem, karaktärerna var tråkiga och händelsen drog ut på tiden utan något viktigt att förmedla. Berättelsen är i jag-form, men författaren har gjort detta på ett mycket förvirrande sätt, eftersom hon pendlar mellan olika personer i jag-form, Nova och Stephanie. Ibland var jag tvungen att läsa om eftersom jag inte riktigt visste vilken karaktär det var som berättade. Författaren kunde ha skiljt på detta genom att ange namnet på karaktären som rubrik till kapitlet.

Hela känslan i Godnatt, finaste är en mycket dyster bok och handlingen är en känslomässigt dränerande berättelse för läsaren. Jag fann det mycket svårt att läsa denna bok och det tog bort glädjen i att försöka ta reda på vad karaktärerna beslutar sig för att göra med den situation de befinner sig i. Vad som också irriterade mig mest av allt var den opersonlige, svaga och obeslutsamma Mal som lät hans fru bestämma åt honom. Kan jag rekommendera denna bok? Nej, det finns mycket bättre böcker att spendera sin tid på.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar