måndag 23 maj 2011

Beautiful dead: Summers bok - Eden Maguire

Har precis läst klart Beautiful dead - Summers bok av Eden Maguire. Och jag är lite konfunderad. Jag antar att det beror på att jag inte har läst de två tidigare böckerna i serien, utan började direkt med Summers bok, vilket är bok tre av fyra.

På Ellerton High har det skett fyra dödsfall på mindre än ett år. Bland de döda finns Darinas pojkvän Phoenix. De döda kan inte komma tillbaka, men en del gör det ändå, för att få ett avslut och för att inte fastna i de odödas gränsland. Darina ska i denna bok hjälpa sin kompis Summer genom att hitta hennes mördare.

Summers mördare är svår att hitta och Darina är frustrerad eftersom Summer inte har mycket tid kvar innan hon ska vidare - antingen genom att lämna dem till vart det nu än är hon ska eller genom att vara för evigt fast bland odöda. Summers berättelse är en sorglig och komplicerad pussel som Darina ska lösa.

Eftersom Summers bok är den tredje boken i serien rekommenderar jag att man läser de två första böckerna innan. Böckerna fungerar bra att läsa fristående, men det är lite svårt att hänga med då författaren inte ger återblickar om vad som har hänt tidigare. Om du tycker om denna serie kan jag rekommendera att du läser Summers berättelse. Jag ser fram emot att läsa Phoenix bok, som jag kan tänka mig blir en sorglig historia. Jag vill veta hur han dog samtidigt som jag har en känsla av att hans berättelse kommer att vara den mest komplexa i hela serien.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar