lördag 16 april 2011

Påsklovsläsning

Äntligen är det påsklov! Nu hoppas jag på att få mycket tid till att läsa och även vara ute i det fantastiska vädret. För ett bra tag sedan lånade jag två av Richelle Meads böcker i Vampire Academy serien. Jag återlämnade dem, olästa, till biblioteket på grund av den växande bokhögen här hemma. Nu ångrar jag mig jättemycket, för nu när jag har tid och verkligen vill läsa Meads böcker, är de alla utlånade på biblioteket!

Jag har dock lite andra böcker här hemma som jag tänkte hinna läsa denna vecka. Bland annat kommer jag att läsa böckerna Jagad och Frestad, del 5 och 6 i House of Night serien av P.C. Cast och Kristin Cast.

Följande böcker har jag nyligen läst:

Habib, långt långt borta av Douglas Foley. Jag har tidigare läst två Habib-böcker och Långt långt borta är den sjunde boken i serien. Böckerna kan läsas fristående, men självklart är det ett plus om man läser dem efter varandra. Böckerna om Habib bjuder på skratt och Habib själv är en glad och fantasifull kille.

I den här boken ska Habibs habibi (älskling) - Paris - flytta tillbaka till hemlandet Eritrea. Habib blir självklart förtvivlad och vet inte hur han ska kunna klara sig utan Paris. Handlingen i just den här boken skiljer sig en aning från tidigare böcker. Habib är ledsen på grund av att Paris flyttar, vilket gör att berättelsen får en mer allvarlig ton.

En bok som påminner mycket om Habib-böckerna är Dogge Doggelitos Izzy och gänget. Douglas Foley skriver om förortskillen Habib, medan Dogge Doggelito skriver om förortstjejen Izzy.

Izzy bor på trettonde våningen mitt i den härliga betongdjungeln med sina överpyntade, parabolförsedda balkonger. Hon bor med sin pappa Jonathan, pitbullen Bonny och papegojan Jiji. Izzy har också sitt underbara kompisgäng, en mängd spännande karaktärer och som också bor i den händelserika förorten.

Izzy och gänget är den första delen i en serie böcker om Izzy och förortslivet i Sverige. Handlingen känns förskönat och krystat med sina slanguttryck och jag måste säga att jag föredrar Habib som ett mer lyckat exempel på förortsskildringar.

Jag har också läst Matilda på klassresa, skriven av Kirsten Boie. Den handlar om Matilda och hennes klass som ska åka på klassresa till kusten. Där ska de bo på vandrarhem, spela fotboll och mysa vid lägerelden. Men redan efter några dagar börjar det hända mystiska saker. Först försvinner Matildas mjukishund Bolleman, sedan försvinner Inas nya kamera och till sist försvinner Ina! Det är en jättehärlig berättelse om vänskap, roliga upptåg och pinsamheter.



Eoin Colfers debutbok i en serie om den antagonistiska antagonisten Artemis Fowl är en blandning av James Bond och bröderna Grimm. Colfer själv beskriver Artemis Fowl som "Die Hard i sagolandet".

Artemis är en supersmart, kriminell, tolvåring vars samvete irriterar honom istället för att styra honom. Hans far är försvunnen och hans mamma lider av ett nervöst sammanbrott. Artemis själv är ute efter att återuppta familjens förmögenhet genom att fånga en sagofigur från underjorden. Tyvärr kidnappar han en vätte, löjtnant Holly Short från PYSS (Polisiära Yt Spanings Styrkan). När Hollys kamrater kommer för att rädda henne, blir saker och ting inte som dem eller Artemis har tänkt sig.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar