måndag 11 april 2011

Korta och lättlästa böcker

Selma Z är en arg tjej för hon tycker att det är orättvist att familjen alltid ska flytta runt. Och att hon alltid måste följa med sin mamma och hennes hopplösa kille. Selma är less på livet och hennes mamma är inte speciellt sympatisk. Selma känner inte att mamman finns där för henne.

Selma Z är en jättefin bildroman med läckra, starka färger. Den är lätt att läsa och den handlar om något nytt. Rekommenderas!

Till boken finns lektionsmaterial att ladda ner här, från Nypon Förlags sida.

Kyssas typ är den andra boken om Måns och Emma av Mårten Melin. Måns och Emma är ensamma hemma. De tittar på en film om kärlek och Måns funderar hela tiden på om han ska kyssa Emma som han är så kär i. Och inte kan han väl fråga Emma "Ska vi kyssas typ?" , det låter inte riktigt klokt. Boken passar läsåldern 9-12 år och den är lättläst och kort. Det här en liten handbok i att våga kyssas och att upptäcka kärleken.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar