söndag 3 april 2011

En lat jävels guide till MVG i alla ämnen - Douglas Berglund

Har ni hört talas om Douglas Berglunds bok? En lat jävels guide till MVG i alla ämnen. Här får du massor med tips om hur du klara av dina ämnen i skolan med högsta betyg och samtidigt få tid över till roligare saker i livet. Det här är främst en handledningsbok om att plugga smart och planera studierna. Det här är alltså ingen bok om att fuska till sig bättre resultat.

Douglas Berglund är född 1992, gick på Östra Reals gymnasium och i sin bok berättar han om effektiv studieteknik. Tid är värdefull valuta enligt Berglund, men det är också viktigt att ha klart för sig att man kan inte klara av tre år på gymnasiet om man inte lyfter ett finger. Däremot kan man göra det bästa av situationen på ett smart sätt för att inte spendera resten av sitt liv framför böcker.

Jag önskar att Berglunds bok om studieteknik hade funnits när jag gick på gymnasiet. Precis som Berglund fungerar jag under tidspress, jag sporras av en deadline och arbetar mer effektivt när jag måste vara klar under en kort tidsram. Men jag hade inte MVG i alla ämnen...

Här kommer tre tips från boken, för att nå toppbetyg:

1.Behärska det svenska språket

"Att kunna uttrycka sig korrekt är A och O i jakten på de högre betygen."

2. Första intrycket

"/.../ det första intrycket är det som varar längst."

3. Komma för sent

"Öppna klassrumsdörren. Gå in i klassrummet och stäng sedan dörren knäpptyst /.../. Titta läraren i ögonen och mima "förlåt"."

Sist men kanske inte minst: ge lärarna vad de vill ha genom att fråga dem vad de vill ha.

3 kommentarer :

  1. Den här boken köpte jag till min yngsta dotter men jag tror tyvärr inte att hon har läst mer än en och annan sida i den.

    Kanske hon kommer igenom den och får bra tips inför år två i gymnasiet ... Hoppas kan man ju alltid i alla fall :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset. Jag är själv lärare så den här ska bli intressant att läsa. Punkt 3 är träffsäker.

    SvaraRadera
  3. Ja, boken är riktigt bra! Punkt 3 tyckte jag speciellt om :)

    SvaraRadera