fredag 18 mars 2011

Identitet, språk och lärande var temat för "Flerspråkighet i fokus"

Två fartfyllda dagar på konferensen Flerspråkighet i fokus som ägde rum på City Conference Center i Stockholm, med 850 deltagare, har resulterat i en trött men hoppfull jag. Åtta föreläsningar på två dagar! Intensivt, men också spännande och bra. Gårdagen glömmer jag aldrig, den bjöd på mycket nytt om flerspråkighet, identitet och lärande. Dagens föreläsningar om skönlitteratur i undervisningen, genrepedagogik samt interkulturellt lärande gav mig inte lika mycket som jag hade hoppats på. Kanske för att jag kände till mycket av det föreläsarna pratade om och för att jag har läst deras böcker. Ni kan läsa om böckerna här och här. Böckerna är riktigt intressanta och ger perspektiv på lärandet.

Idag hade jag mer tid till att titta på de olika läromedelförlagens utställningar och hälsa på personalen som jag ofta har mailkontakt med. Det var riktigt trevligt att träffa de i det riktiga livet och jag hoppas att det kommer fler tillfällen.

Men, hur kul det än har varit så är jag riktigt trött nu. Jag behöver vila och önskar er alla en fortsatt trevlig kväll. Själv tänker jag stänga av datorn nu och njuta av kvällen med familjen.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar