torsdag 17 mars 2011

Flerspråkighet i fokus!

Har idag varit på en fantastisk konferens och jag är fylld av intryck! Speciellt inspirerad blev jag av Liza Greczanik som pratade om bloggen som språkutvecklare. Jag har skrivit om Liza Greczaniks böcker tidigare på bloggen som du kan läsa om här. Det var en påfyllande föreläsning om elevernas textvärldar, datorn i undervisningen och om elevernas intressen och motivation. Liza Greczanik visade också hur man skapar en blogg med några enkla klick, olika bloggteman, bilder i bloggen samt vilka svårigheter man kan stöta på som bloggare.

Flera bokförlag hade utställning på konferensen, bland annat Hallgren & Fallgren, Studentlitteratur, Natur & Kultur, Liber, Gleerups och Bonnier utbildning. De hade alla med sig nytt läromedel och lärarlitteratur inom SVA (svenska som andraspråk) som jag blev oerhört nyfiken på.

Det kommer mer om konferensen vid ett senare tillfälle, jag ska ju dit imorgon också :) Men innan jag avslutar vill jag passa på att visa nedanstående musikvideo med Martin Bentancourt som idag, på konferensen, pratade om "första generationens svenne". Martin Bentancourt inledde konferensen med att prata om identitet och språk. Hur hittar man sin identitet genom det svenska språket? Kanske som:

1. Förortskillen som pratar i andra termer (shoo, bre).
2. Som Claudio Svensson. Han som bor på Östermalm, bryter kontakten med gamla barndomsvänner för att starta ett nytt liv som svenne och byter efternamn för att passa in i det svenska samhället och få jobb.
3. Mellanvägen. Det är OK att inte vara helsvensk, att inte behärska språket till 100%. Anamma båda kulturerna och hitta din egen väg är kanske det bästa sättet för att finna sin egen identitet.



Flera av dagens föreläsare trollband mig och jag hoppas att morgondagen blir lika givande och tankeväckande!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar