lördag 12 mars 2011

Bokbytarhylla på jobbet?

Jag funderar på att skapa en bokbytarhylla på jobbet - en hylla där man får ställa sina gamla, eller nya, böcker som man inte vill ha längre. Samtidigt ska det fungera så att man kan plocka på sig en ny bok om så önskas.

Undrar om någon kommer att nappa på förslaget. Jag har själv en massa böcker här hemma som jag inte kommer att läsa fler gånger och böcker som jag tror kommer att göra nytta hos någon annan.

En läst bok lämnar aldrig sina läsare, men det finns ju självklart böcker som läsaren vill lämna och då kan man passa på att lägga den i skolans bokbytarhylla. Och vill man ha får man också ge, det är väl inte mer än rättvist?

Ja, det var en tanke i alla fall, sent en lördagkväll...

7 kommentarer :

  1. Rent tekniskt sett finns det faktiskt redan det. De böcker som finns på hyllorna runt om i Mediateket är delvis till för att man ska kunna byta till sig dem genom att ställa dit någon annan bok. (Det är också därför det finns mer Hc/Hce än uHc/uHce i de bokhyllorna.)

    SvaraRadera
  2. Jaha, det visste jag inte... men bättre sent än aldrig :)

    SvaraRadera
  3. Nej, jag vet inte hur många det är som känner till det, eller ens bryr sig. Jag har funderat på att ställa dit några böcker, men det har liksom inte blivit av.

    SvaraRadera
  4. Ja, det var ju lite trist att jag inte visste det här tidigare. Jag gav nämligen bort en del av mina pocketböcker för ett par månader sen. Jag hade ju istället kunnat byta till mig andra böcker som jag inte har läst :(

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att det later som en kanonidé! Kor pa, hade jag varit din kollega sa hade jag stottat det direkt!

    SvaraRadera
  6. Hej Emma!

    Trevligt att nån stöttar min idé. Böckerna som finns i hyllan på jobbet är nämligen urtråkiga. Kanske ska jag rensa och lägga dit några själv.

    SvaraRadera
  7. Ja, gor det, det ar sakert fler som tycker att den behover piffas upp men som inte har ork/lust/mod att gora nagot at det!

    SvaraRadera