måndag 7 mars 2011

Att lura döden - L.J. Smith

Att lura döden är den första boken i serien Night World om hemligheter, kärlek och dödligt farliga varelser. Jag grabbade tag i boken idag, började läsa när barnen hade simträning och har nu läst ut den 240 sidor tjocka (eller ska jag kanske säga tunna) boken.

Min första tanke när jag läste baksidestexten var att nu vet jag i stort sett vad boken handlar om och vad som kommer att hända med huvudkaraktärerna. Är det någon idé att man läser boken då när det känns så här? Jag vet inte... jag gjorde det i alla fall och jag måste erkänna att det har varit rena nöjet att läsa Att lura döden. Jag kollade inte vad klockan var eller vilken sida jag var på. Jag har istället ivrigt bläddrat igenom sidorna, slukat varje ord.

Poppy trodde att sommaren skulle vara för evigt. Sedan får hon diagnosen obotlig cancer och hennes enda hopp för att överleva cancern är James, hennes bästa vän och hemliga kärlek. James är en vampyr i Night World och han kan göra Poppy odödlig, men för att lyckas med det måste han bryta mot lagarna som råder i Night World.

Poppy är en söt och fin karaktär, men upplevs som naiv. Hon är en sympatisk, vanlig tonårstjej med intressen och en utvecklad personlighet. Hon är ingen jobbig tjej, men upplevs inte heller som en stark sådan. James karaktär börjar som en mystisk och kärleksfull bästa vän. Han och Poppy umgås och de har varit vänner sen dagis. James är en riktig vampyr (en vampyr med vampyrföräldrar) och han är beredd att gå hur långt som helst för flickan han älskar.

Jag vill inte förstöra läsningen för er genom att berätta mer om innehållet, men jag kan tillägga att James har en kusin, Ash, som dyker upp i slutet. Han är ett "wild card" som försöker starta en massa drama, men hans karaktär beskrivs inte lika djupt som resten av karaktärerna i boken. Dock tror jag att han är en sån vi inte ska glömma inför kommande böcker...

Det här är en romantisk vampyrbok, med en känsla utöver det "vanliga". Smith har gjort karaktärerna mer trovärdiga, lyckats upprätta dem och miljön med en handfull meningar. Det tillsammans med förälskelse och förverkligande ögonblick har hon lyckats ge oss en dos av romantisk och förutsägbar, men underhållande introduktion till Night World.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar