måndag 14 mars 2011

Arvet - Rachel Ward

Andra boken i serien "Döden i dina ögon" heter Arvet som jag tror kommer att vara en bok som blir väl mottagen av läsare. Rachel Ward skriver nu på den avslutande delen i trilogin vars första bok jag skrev om här.

Adam har ärvt sin mors förbannelse - när han tittar i någons ögon, ser han datumet för deras död och han känner den brännande, chockerande smärtan av döden. Sedan Adams mamma, Jem, dog har Adam bott vid havet med sin farmor Val. Men när tidvattnet stiger och staden håller på att spolas bort, återvänder Adam och Val till London. Staden är främmande, spännande och samtidigt en skrämmande plats. Det som oroar Adam mest är att många har siffrorna första januari 2027 i sina ögon. Vad kommer att ske? Kommer han att kunna stoppa denna katastrof eller ska han bara försöka att rädda sig själv och sin farmor Val?

Min första tanke när jag läst klart boken var att det är så här den första boken borde ha varit. Jag läste den första boken för länge sen och jag gillade den, men den här boken är mycket starkare. Huvudpersonerna ger mer av sig själva och man bryr sig mer om dem. Deras karaktärer beskrivs djupare och Adams gåva uttrycks realistiskt. Jag blev helt tagen av bokens slut och det som jag tror kommer att locka många läsare är den dystopiska värld som har byggts upp, en värld i en nära avlägsen framtid vilket är en olycksbådande värld, men väldigt sannolik. Man undrar verkligen hur världen kommer att se ut om några år om utvecklingen fortsätter som den gör. Boken har ett snabbt tempo som håller läsaren engagerad fullt ut. Den är väl värd en läsning.

2 kommentarer :

  1. Hej! En riktigt bra bok, eller hur? Tänk, det kommer en tredje och avslutande del i serien. Vill ha den nu!

    Läs gärna i min blogg Bokfink
    http://bokfink.wordpress.com

    Om Arvet: http://bokfink.wordpress.com/wp-admin/post.php?post=565&action=edit

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag håller med! Jag vill också ha den nu :)

    SvaraRadera