Författare som skriver lättlästa böcker har det inte så lätt. Själva textmängden i deras böcker är inte så mycket som i andra böcker, men kraven på deras texter är väldigt höga. Bokförlaget Hegas presenterar 5 kriterier för en lättläst bok:
1. Handlingen ska vara rak och tydlig. Läsaren ska på ett enkelt sätt kunna följa med i händelseutvecklingen.
2. Antalet medverkande ska vara begränsat. Ett persongalleri likt de ryska klassikerna är inte att tänka på.
3. Det får inte förekomma parallellhandlingar som förvirrar och försvårar läsningen.
4. Språket ska vara enkelt och korrekt. En lättläst bok ska innehålla lätta ord och korta meningar.
5. Den litterära kvaliteten ska vara hög och handlingen fängslande. Det måste vara kul och spännande att läsa!
Bokförlaget Argasso är också ett av de förlag som ger ut lättlästa böcker. Böckerna vänder sig till läsare från 8 år och uppåt. Böckernas utseende är lockande för att läsaren inte på något sätt ska känna att de lättlästa böckerna "pekar ut" dem. Nedan kan du se exempel på tre böcker från Argasso som ingår i deras serie läsvänligt.
Nicola och hennes vänner lockar med sig den nya tjejen i klassen på en hemlig övernattning i skolan. De tänker spela nykomlingen ett otäckt spratt, men medan mörkret faller börjar Nicolas vänner i stället att försvinna, en efter en. Något gömmer sig bland skuggorna i den öde skolan. Något som är ute efter deras liv …En kuslig spökhistoria om hämnd och mobbning.
Den överbeskyddade Minnie är säker på att hon kommer att få ett riktigt tråkigt sommarlov. Men så dyker Briggsy upp med ett resande tivolisällskap. Han liknar ingen annan hon har stött på tidigare. Han lever och han tar risker. Kommer det här att bli hennes bästa sommar hittills?En gripande historia om vänskap och förtroende av den brittiska författaren Isla Dewar.

Skuggor i månskenet. Alla viskar om den skrämmande vampyren från Croglin. Men väntar en ännu mörkare hemlighet i mörkret? Det är vad Tom och Alice måste ta reda på …
En skräckis om vampyrer och ond bråd död, byggd på en gammal myt från den engelska byn Croglin.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar