söndag 20 februari 2011

Jag kan inte sluta läsa!

Just nu läser jag Himlen börjar här av Jandy Nelson och jag kan inte sluta läsa! Det bär emot varje gång jag lägger ifrån mig boken. Den är så sorglig, verklig och hjärtskärande samtidigt som man vet att ljuset finns där någonstans i slutet av tunneln.

Det känns som om det var evigheter sen jag höll i en bok som jag inte vill lägga ifrån mig. Det är inte så att Himlen börjar här är en bok med ett väldigt annorlunda tema, men författaren har lyckats väva in de rätta känslorna och tankarna att det känns som om jag är där själv. Bokens omslag är väldigt fin och späckad med bilder från bokens innehåll.

Jandy Nelson skriver om 17-åriga Lennie, bokens huvudperson, som förlorar sin två år äldre syster, Bailey. Bailey dör i en hjärtattack under en teaterrepetition och nu har hon lämnat Lennie helt ensam. Lennie som har levt i skuggan av sin syster tar mer plats och syns, men sorgen och saknaden gör för ont. Lennies och Baileys mamma hade övergivit flickorna som barn och de har vuxit upp hos mormor. Efter Baileys död försöker Lennies mormor att prata ut om sorgen, men Lennie drar sig undan. Hennes morbor Big förösker att dämpa sorgen med marijuana och den ende som Lennie trivs bra med är systerns pojkvän Toby. Men Toby är förbjuden frukt, Lennie vill inte dras till honom, men ändå kan hon inte låta bli att umgås och hångla med Toby. Hur kan hon egentligen tänka på kyssar när hennes syster Bailey är död?

För att dämpa sorgen skriver Lennie lappar om sitt och Baileys liv som hon lämnar efter sig under en sten, på väggar och trädgrenar; hon gör allt för att dämpa sin saknad och bearbeta det som har hänt.

När jag är med honom,
har jag sällskap i mitt sorgehus,
en som hittar där lika bra som jag,
som kan gå med mig
från rum till rum fulla av sorg,
och som hjälper mig att
inte vara så rädd
i mitt trasiga hem
av vind och tomhet -
och inte lika ensam
som förut.

Det här är en helt fantastisk bok. Jag har inte läst ut den än, men jag tror inte att jag kommer ändra uppfattning om den när jag väl läser ut den. Himlen börjar här ges ut av Förlaget Gilla Böcker. Det här är den andra boken jag läser som ges ut av dem och båda böckerna har jag tyckt mycket om.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar